Aykut Balcı Radyo Hakkında İyi ve Kötü Konuları Ele Aldı!

Pal FM ve Pal Station’ın deneyimli radyo programcısı Aykut Balcı kişisel web sitesinde radyo hakkında iyi ve kötü konuları beraberinde ele alarak farklı noktalara temas etti.

 

İşte O Yazı!..

 

Son yıllarda medya dünyası içerisinde en çok konuşulan konulardan biri radyo ve radyonun geleceği! Yıllar akıp gidiyor trentler değişiyor, teknoloji durmuyor ve günden güne radyo bitmez söylemleri içerisinde günden güne radyo artık yeni nesil tarafından tanınmayan; üniversitelerde Radyo ve Tv bölümlerinde müfredattan kaldırılmaya çalışılan ve geleceğinin artık iyice düşündürdüğü bir mecra haline geliyor ‘Radyo’.



 

Hala bu mesleği bir tutku ile yapmak isteyenler bu yazılanlar sizin şevkinizi kırmasın ama nasıl bir sektöre doğru bir yolculuk içerisindesiniz bence bunu da bilmelisiniz. Radyo experti ve programcısı Corey Heitz geçtiğimiz yıl bu konuyla ilgili bir yazı kaleme aldı ve bende yeni yılla birlikte bunu sizinle paylaşmak istedim.

 

Radyo son yıllarda nasıl gelişti iyi ve kötü olanlar neler bunları bir yazıda topladı Heitz her ne kadar Amerika Birleşik Devletlerin de yayın yapsa da ve daha çok orada ki sorunlardan bahsetmiş olsa da benzer şeyleri bizde yaşıyoruz diye düşünüyorum her zaman olduğu gibi katılmayanlar ekleme yapmak isteyenleri buraya beklerim. Şimdi benimde eklemeler yapmamla doyurucu biz yazı oldu diye düşünüyorum.

Size iki haberim var bir iyi; bir kötü önce kötüden başlıyoruz 🙂

 

Bazı Kötü Şeyler

1 – Radyo Artık İçerik Olarak Boş Gözüküyor

Son 10 yıl içerisinde birçok yetenekli radyo programcısı radyo sektöründen ayrılmaya zorlandı üzücü bir şekilde. Bazı radyo istasyonlarının küçülmeye gitmesi, otomasyon teknolojisi, voice track (bilmeyenler için söyleyelim kayıt yayınlar; ki yakında bunun yerini artık podcast yayıncılık alacak öyle gözüküyor) bazılarının üst pozisyonlarda yer alması, kriz ortamlarının zaten az olan gelirleri etkilemesi ve maliyeti düşük kalite konusunda soru işareti olan yayıncıların yer alması ile diğer yayıncıların artık gözden çıkarılması gösterilebilir.

 

Nasıl gösterilmesin ki?

Bu durumun bu aşamalara neden geldiğini anlamak güç. Kaliteli iş gücü çalıştırmanın en büyük cezalandırıcısı dinleyici olmuştur. Ve bu döngü içerisinde dinleyici birçok farklı içerik bulduğu farklı platformlara kaymıştır. Çok mu ciddi girdik konuya 🙂

 

2 – Otomasyon ve Voice Track

Artık radyo istasyonlarının neredeyse tamamı otomasyon yayın teknolojilerini kullanıyor. Buda artık canlı yayınların azalması anlamına geliyor. Çünkü otomasyon sisteminden önce radyo istasyonları canlı yayınları zorunlu kılıyordu en azından zorunluydu çünkü kumanda masasında kimse yoksa o yayın olamazdı; buda anlık yayınların o anda günü anı çok iyi yaşamasına olanak veriyordu. Yaşayan bir yayın karşımıza çıkıyordu. Örnek; kayıt yapılmış bir yayın sırasında o anda olup bitenlerden haber edilememe durumu söz konusu trafik durumu, hava durumu belki bir doğa olayı vs. bunlardan bahsetmek zor. Dinleyici için yetenek seçimi önemliydi. Yeni başlayanlar ilk canlı yayınlarını gece yayınlarında ya da hafta sonu başlarlardı. Şimdi Voice Track (kayıt yayın) ve otomasyon sayesinde yeni başlayan bir programcı her saat karşımıza çıkabilir ve otomasyon ve kayıt yayın sistemi sayesinde benzer programlar karşımıza çıkabiliyor. Yetenekli dj’ler için fırsat bulma kolay ama yeteneklerini sergileme biraz sınırlı hala geldi…

 

Nasıl Voice Track Yapılır?

 

3 – Prodüksiyon Direktörü Olmalı mı?

Bu herhalde biraz Amerika için geçerli her radyo istasyonu Prodüksiyon Direktörü kullanıyor. Buna gerek var mı yok mu diye tartışıyor Corey Heitz. Türkiye için kadrolar o kadar azalmış durumda ki; zaten prodüksiyon müdürü hem prodüksiyon çalışanı hem yardımcısı hem de direktörü olabiliyor… Prodüksiyon çalışanı ne yapar? Radyo promolarını, tanıtımlarını, sanatçılardan alınan röportajların editlenmesi, sweeperlar, jingellar, reklamların sisteme atılması, reklam prodüksiyonu vs. yapıyorlar…
Mutfak yani en iyi aşçılar orada… ve iyi bir prodüksiyon elemanı artık altın kadar değerli. İşte tüm bu işler yapılırken bunları koordine edecek, planlama yapacak ve üretim sonuncunda değerlendirmeyi yapacak bir direktör olması gerektiğini savunuyor Corey Heitz ama dediğim gibi daralan sektörde bunu ya artık yayın yönetmenleri yapıyor yada prodüksiyon ekibi kendi yolunu çiziyor böyle bir direktör çok çok az kaldı artık.

 

Tutkuyla çalışan insanlar, her ne iş yaparlarsa yapsınlar, kendilerini gerçekleştirmek için bir coşku duyarlar.

 

4 – Metin Yazarı Gerekli mi?

Bir metin yazarının görevi prodüksiyon ekibini havaya sokmaktır. Ne kadar kaliteli yazılırsa metinler prodüksiyonun elinden çok yaratıcı işler çıkabilir. Ama radyo istasyonlarında metin yazarı dediğimiz grup var mı? Bu başlıbaşına bir yetenek ve profösyönellerin yapması gerekiyor. Genelde metinleri yayın yönetmenleri yazıyor herkes bir şeyler yazabilir ama iyi yazamaz!

 

Bazı İyi Şeyler

1 – Streaming

Radyo (Ticari ve diğer formlarda) tamamen online yolları benimsedi. Çünkü streming üzerine teknolojik gelişmeler yerel radyoları bile bir dünya radyosu yapmayı başardı. Ve radyoları daha güçlü kıldı. İnternet üzerinden streaming küresel bir dinleyici kitlesine ulaşılmasını sağladı. Başka bir yerde olmayan bir radyo istasyonu yada dinleyici için yada reklam veren için güzel bir işbirliği oldu. Kazan-kazan modeli.

 

2 – Sosyal Medya

Sosyal medyayı kullanmayan bir radyo istasyonu var mı? Artık sanırım yok. Her ne kadar radyonun da bir medya olduğunu düşünürsek bir medya şirketi başka bir medya şirketinin reklamını yapar mı sorusu kafamda olsa da destekleyici anlamda sosyal medya radyolara büyük katkı sağladı diyebiliriz. Görsel bir iş yapamadığı için Televizyonun yanında radyo hep üvey evlat muamelesi görmüştür.

 

İnternet, radyo istasyonları programlama ile birleştiğinde fotoğraf, video , ses ve etkileşim sunma becerisi vererek biraz pazarda oyun alanı olduğunu hatırlattı. İnternet teklifleri sayesinde radyo için bir çok fırsatlar ortaya çıkarak markasını geliştirmek için tüm sosyal medya ürünleri ile bütünleşerek , Sosyal Medya’yı benimsemiştir .

 

3 – Yeni İş Fırsatları Doğdu

Son 10 yıl içerisinde binlerce insan sektör içerisinde işlerini kaybederken teknolojinin gelişmesi ile radyo içerisinde yeni meslek alanları doğmasına neden oldu. Web tasarımcılar, Bt teknoloji uzmanları, sosyal medya uzmanları, yazılımcılar bunlar artık her radyo istasyonunda olması gereken çalışanlar.

 

4 – Otomasyon ve Kayıt yayınlar

İki yönlü bakmak lazım hem negatif hem de pozitif yönleri var. Bugün mevcut olan bir çok sofistike otomasyon yazılımı , ile bir radyo istasyonu süresiz olarak yayınlarına devam edebilir hem de bunun için sadece bir kişi bile yeter..
Mesela önceden biri tatile gittiğinde tatile giden kişinin yerine ya başkası yayın yapardı yada o yayın program boş geçerdi şimdi bu sistem ile kimse hiç kimse bir yayıncının tatile gittiğini anlayamaz bile. Yada hasta olduğunuz durumlar inanılmaz işe yarayan bir sistem olabiliyor.”

 

Kaynak: aykutbalci.net


Etiketler: ,,,,,,